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2013
- II Conferência Internacional sobre o Futuro da Língua Portuguesa, 29 e 30 de Outubro, Lisboa, Universidade de Lisboa, Portugal.
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Comunicação apresentada: Por uma Diversidade Linguística e Cultural nos Estados Membros da CPLP: O Caso de Moçambique.
- I Feira Literária Brasil-África (FLIBAV) - Feira Literária Brasil-África, 13-14 de Novembro, Vitória, Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil.
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Comunicação apresentada: A Língua Portuguesa como Barreira ao Acesso à Educação Formal em Moçambique e as Promessas de um Ensino Baseado na Língua Materna da Criança.
- Linguistic Citizenship Workshop, 7-11 de Outubro, Centre for Multilingualism and Diversities Research at the University of the Western Cape, Cape Town, South Africa.
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Comunicação apresentada: Linguistic Citizenship in Action: Language Practices in Radio Programs on HIV/AIDS in Mozambique.
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2011
- International Symposium on Bilingualism, Oslo, University of Oslo, 15-18 de Junho, Noruega.
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Comunicação apresentada: Language Practices in Radio Programs on HIV/AIDS: A Call for Culturally Sanctioned Ways of Communication.
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2008
- Developing Multilingualism through the School and Community, Stockholm University, University of the Western Cape & Universidade Eduardo Mondlane, 1-5 de Dezembro, Kaya Kwanga, Maputo, Mozambique.
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Comunicação apresentada: Researching Classroom Discourse: Linguistic Ethnography in Action.
- Multilingualism, Discourse and Ethnography, Research Seminar and Launch of the MOSAIC Centre for Research on Multilingualism, 8-10 de Abril, University of Birmingham, UK.
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Comunicação apresentada: The Advantages of Research in Familiar Locales, Viewed from the Perspectives of Researcher and Researched: Reflections on Recent Fieldwork in Mozambique.
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2007
- Understanding Education Research: Principles and Practice, School of Education, University of Birmingham, 30 de Junho, Birmingham, Reino Unido.
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Comunicação apresentada: Linguistic Practices in Multilingual Education Settings: The Case of Interaction between Teachers and Pupils in Mozambican Primary Bilingual Classrooms.
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2006
- Languages in Contact: Contexts in Africa and Diaspora, The British Association of Applied Linguistics (BAAL), 17-18 de Novembro, Leeds University Centre for African Studies, Leeds, UK.
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Comunicação apresentada: “Mozambique: The Use of African Languages in Education in a Portuguese-Dominated Socio-Economic Market”.
- Conferência Internacional de Ensino Bilingue em Moçambique: A Minha Escola – O Meu Futuro, 7-9 de Março, IBIS/INDE, Maputo.
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Comunicação Apresentada: “A Experiência de Uso de Línguas Locais no Ensino Formal em Moçambique (2003-2005): Alguns Resultados Preliminares”.
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2005
- Jornadas de Língua Portuguesa – Dinâmicas do Português em Moçambique, Instituto Camões / Universidade Eduardo Mondlane, 23-27 de Maio, Maputo.
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Comunicação apresentada: “A Alfabetização Inicial em Línguas Maternas e o Desenvolvimento da Proficiência em Português/Língua Segunda”.
- Workshop sobre o tema Multilingualism in Development: Education in anIntegrated Society, University of Western Cape / Center for Research on Bilingualism, Stockholm University, 25-26 February, Two Oceans Aquarium, Waterfront, Cape Town.
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Comunicação apresentada: “Mozambique: Efforts Towards a More Inclusive Education System”.
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2004
- Workshop sobre Harmonização e Padronização da Ortografia do Xitsonga, 22 de Novembro, Polokwane, Pan South African Language Board.
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Comunicação apresentada: “Matsalela Yohlanganisa ni Matsalela Yohambanisa”.
- 1º Encontro Nacional sobre Pesquisa Educacional em Moçambique, Universidade Pedagógica, 10-12 de Novembro, Maputo.
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Comunicação apresentada: “Reflexão sobre alguns Resultados Preliminares da Monitoria e Avaliação da Experiência de Ensino Bilingue em Maputo e Gaza (2003-2004)”.
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2003
- Round-table: Research and Theory on Bilingual Education: Where Does North and South Meet?, Project for Alternative Education in South Africa (PRAESA)/University of Cape Town, 4 e 5 de December, Cape Town.
- Workshop sobre Harmonização e Padronização da Ortografia de Tsonga/Changana, The Center for Advanced Studies of African Society (CASAS), de 12 a 14 de Junho, Joanesburgo.
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2002
- Progressos na Investigação em Ciências Sociais e Humanas, CEA/Faculdade de Letras/UFICS, 4 e 5 de Novembro de 2002, Maputo.
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Co-apresentação da comunicação: “A Expressão do Espaço e do Movimento no Português de Moçambique”. Co-autoria com Perpétua Gonçalves.
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1998
- Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais, UEM, 1-5 de Setembro, Maputo, UEM.
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Co-apresentação da comunicação: “Atitudes Linguísticas em Relação ao Português Oral de Maputo”. Co-autoria com João Gomes da Silva.
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1997
- 1as Jornadas de Linguística da UEM: Dez Anos de Linguística, Faculdade de Letras/UEM, 24 e 25 de Outubro.
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Comunicação apresentada: “Estratégia de Pronome Resumptivo na Formação de Orações Relativas de OD e de OBL no Português de Moçambique”.
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1995
- XI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, Universidade de Lisboa, 2 - 4 de Outubro.
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Comunicação apresentada: “Estratégia de Pronome Resumptivo na Formação de Orações Relativas do Português de Moçambique”.
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Palestras, seminários e aulas
2014
- Educação e Desenvolvimento na Pluralidade Linguística e Cultural em Moçambique, Aula Inaugural por ocasião da Abertura Oficial do Ano Académico na Delegação de Niassa da Universidade Pedagógica, 24 de Fevereiro.
- O Essencial sobre “Rethinking Bilingual Education in Postcolonial Contexts”, comunicação apresentada na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 21 de Janeiro.
- Aspectos de Mudança na Configuração e no Comportamento Sintáctico de Complementos Verbais do Português de Moçambique e do Changana: Influências Mútuas, comunicação apresentada na Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 24 de Janeiro.
- Ensino Bilingue: Uma Ponte entre a Escola e as Comunidades Rurais em Moçambique, comunicação apresentada no âmbito da Temporada da Francofonia, integrada no painel Aprendizagem em Contextos Multilingues, 24 Março, Centro Cultural Franco-Moçambicano, Maputo.
2012
- Elementos da Sintaxe das Línguas Bantu, aula apresentada no Departamento de Línguas da Faculdade de Letras e Ciências Sociais, Workshop no âmbito do intercâmbio entre a FLCS/UEM e a Universidade de Vigo, 7 de Outubro, Maputo, UEM.
2009
- Socio-cultural Value of Bilingual Education: A Critical, Linguistic Ethnographic Study of two Rural Primary Schools in Mozambique, comunicação apresentada na série de Seminários do Grupo Língua, Discurso e Sociedade, School of Education, University of Birmingham.
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Publicações
Livros
2015
- Multilinguismo e Multiculturalismo em Moçambique: Em Direcção a uma Coerência entre Discurso e Prática (organizador com Perpétua Gonçalves). Maputo: Alcance Editores.
2013
- Bilingual Education and Language Policy in the Global South (editor with Jo Shoba) London/New York: Routledge.
2012
- Introdução à Leitura e Escrita em Português: Manual do Professor. Maputo: Progresso.
- Ensino Bilingue em Moçambique: Reflectindo Criticamente sobre Políticas e Práticas (organizador em colaboração com Christopher Stroud). Maputo: Editora Escolar.
2011
- Rethinking Bilingual Education in Postcolonial Contexts. Bristol, UK: Multilingual Matters.
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Monografias
2012
- Panorama Linguístico de Moçambique Análise dos Dados do III Recenseamento Geral da População e Habitação de 2007. Maputo: INE.
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2003
- A Unified Standard Orthography for Xitsonga/Xichangana (South Africa and Mozambique) (Co-author with B. Sitoe, X. Mabaso, P. Nkuna, N. Nxumalo, N. & M. Hlungwani), series nr 32. Cape Town: CASAS.
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Capítulos em livros
2018
- Education and Citizenship in Mozambique: Colonial and Postcolonial Perspectives. In Lim, L., Stroud, C. & Wee, L. (eds) The Multilingual Citizen: Towards a Politics of Language for Agency and Change, pp. 98-119. Clevedon: Multilingual Matters.
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- Multilingualism and Education in sub-Saharan Africa: Policies, Practices and Implications. In Bonnet, A. & Siemund, P. (eds) Foreign Language Education in Multilingual Classrooms, pp. 57-75. Amsterdam: John Benjamins.
- Políticas e Práticas Linguísticas e Formação do Estado-Nação em Moçambique: Da Unidade na Uniformidade à Unidade na Diversidade. In Feytor Pinto, P. & Melo-Pfeiter, S. (eds) Políticas Linguísticas em Português, pp.106-123. Lisboa: Lidel.
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- Micro Language Planning and Agency in the Context of Bilingual Education Provision in Mozambique. In Bouchard, J. & Glasgow, G. P. (eds) Agency in Language Policy and Planning, pp. 77-99. New York & London: Routledge.
- Portuguese and African Languages in Mozambique: A Sociolinguistic Perspective. In López L. A., Gonçalves, P. & Avelar, J. O. de (eds) The Portuguese Language Continuum in Africa and Brazil, pp. 89-110. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins
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2017
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- Multilingual Resources in Classroom Interaction: Portuguese and African/Creole Languages in Monolingual and Bilingual Education Programs. In Wortham, S., Kim, D. & May, S. (eds) Encyclopedia of Language and Education: Discourse and Education, 3rd edition, pp. 311-328. New York: Springer. Doi 10.1007/978-3-319-02322-9_31-1.
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2015
- Línguas e Educação em Moçambique: Uma Perspectiva Sócio-histórica. In Gonçalves, P. & Chimbutane, F. (eds) Multilinguismo e Multiculturalismo em Moçambique: Em Direcção a uma Coerência entre Discurso e Prática, pp. 35-75. Maputo: Alcance Editores.
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- Assimetrias da Mudança Linguística em Contexto Pós-colonial: O Caso do Português e das Línguas Bantu em Moçambique (with Perpétua Gonçalves). In Gonçalves, P. & Chimbutane, F. (eds) Multilinguismo e Multiculturalismo em Moçambique: Em Direcção a uma Coerência entre Discurso e Prática, pp. 77-99. Maputo: Alcance Editores.
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2013
- Can Sociocultural Gains Sustain Bilingual Education Programs in Postcolonial Contexts? The Case of Mozambique. In Shoba, J.A. & Chimbutane, F. (eds) Bilingual Education and Language Policy in the Global South. London: Routledge, pp.124-145. New York: Routledge.
- Mozambique: Binding Quantitative and Qualitative Goals. In Harber, C. (ed.) Education in Southern Africa, pp.123-143. Bristol: Bloomsbury.
2012
- O Uso da Língua Materna como Recurso no Processo de Ensino e Aprendizagem de/em Língua Segunda. In Chimbutane, F. & Stroud, C. (orgs) Ensino Bilingue em Moçambique: Reflectindo Criticamente sobre Políticas e Práticas, pp. 75-104. Maputo: Editora Escolar.
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- The Advantages of Research in Familiar Locales, Viewed from the Perspectives of Researcher and Researched: Reflections on Recent Fieldwork in Mozambique. In Gardner, S.F. & Martin-Jones, M. (eds) Multilingualism, Discourse and Ethnography, pp. 288-304. New York: Routledge.
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- Multilingualism in Education in Post-Colonial Contexts: With Special Reference to Sub-Saharan African. In Martin-Jones, M., Creese, A. & Blackladge (eds) Routledge Handbook of Multilingualism, pp. 167-183. London: Routledge.
2009
- Assimetria de Mudança Linguística em Situação de Contacto de Línguas: O Caso do Português e Línguas Bantu em Moçambique (co-autoria com Perpétua Gonçalves). In Carvalho, A. M. (ed.). Português em Contacto, pp. 31-51. Madrid: Vervuert.
2005
- Práticas de Ensino e Aprendizagem do Português na Escola Moçambicana: O Caso de Turmas Bilingues. In Mateus, M. H. & Pereira, L. (orgs). Língua Portuguesa e Cooperação para o Desenvolvimento, pp. 159-181. Lisboa: Colibri e CIDAC, 159-181.
1998
- Estratégias de Formação de Orações Relativas no Português Moçambique. In Gonçalves, P. (org.) Mudanças no Português em Moçambique – Aquisição e Formato de Estruturas de Subordinação, 111-181 Maputo: Livraria Universitária.
Artigos em revistas científicas
2018
- Language and Citizenship Education in Postcolonial Mozambique. Journal of Social Science Education, 17(4): 8-25. DOI 10.4119/UNIBI/jsse-v17-i3-1093.
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2017
- Language Policies and the Role of Development Agencies in Postcolonial Mozambique, Current Issues in Language Planning, 18 (4): 356-370. DOI: 0.1080/14664208.2017.1331495.
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2015
- Bilingual Education: Bridging the Gap between Schools and Rural Communities in Mozambique. International Journal of Educational Development in Africa, 2 (1): 101-120.
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- O Uso da L1 dos Alunos como Recurso no Processo de Ensino e Aprendizagem de/em Português/L2: O Contexto de Ensino Bilingue em Moçambique. Revista Científica da UEM, Série Ciências Sociais, 1(1): 7-25.
2013
- Codeswitching in L1 and L2 Learning Contexts: Insights from a Study of Teacher Beliefs and Practices in Mozambican Bilingual Education Programs. Language and Education, 27 (4): 314-328.
2012
- Language Practices in Radio Programs on HIV/AIDS: A Call for Culturally-Sanctioned Ways of Communication. Stellenbosh Papers in Linguistics Plus, 41: 25-40.
- Expanded Spaces for Mozambican Languages in Primary Education: Where Bottom-up Meets Top-down (in collaboration with Carol Benson). International Multilingual Research Journal, 6 (1): 8-21.
2004
- O Papel das Línguas Bantu na Génese do Português de Moçambique: O Comportamento Sintáctico de Constituintes Locativos e Direccionais (em colaboração com Perpétua Gonçalves). Papia: Revista Brasileira de Estudos Crioulos e Similares, 14: 7-30.
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Revisão de pares
Ao nível internacional
2018
- Colonisation-Decolonisation and Languages: Beyond Truths. Journal of Sociolinguistics.
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- Learning Language Regimes: Children’s Representations of Minority Language Education. Journal of Sociolinguistics.
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2016
- Mother Tongue Education Policy in Uganda: Three academics weigh on government’s commitment to the development and Implementation of the policy in post-2015 era. Journal of Applied Language Studies.
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- The Language(s) of Instruction at the Algerian University: Between Reality and Expectation. Journal Current Issues in Language Planning.
- Heteroglossic Practices in a Multilingual Science Classroom. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism.
- The Challenges of Providing Instruction in Multilingual Classrooms of Zambia: Is Translanguaging a Solution? Journal of Language and Education.
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2015
- The Aetiology of Diseases in Central Mozambique with a Special Focus on HIV/AID. African Studies.
- Untangling Translanguaging in CLIL. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism.
- Facilitative Effects of Learner-directed Codeswitching: Evidence from Chinese Learners of English. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism.
- Representation of Mozambicans in the Work Domain in the Colonial Period (1970-1975) in the Portuguese Newspaper O Século de Joanesburgo: A multimodal approach. Stellenbosch Papers in Linguistics (SPIL).
2014
- The Language-in-Education Politics in Nigeria. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism.
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- Timor-Leste 1974/5: Decolonisation, a Nation-in-Waiting and an Adult Literacy Campaign. In Martin-Jones, M. & Magalhães, I. (eds) Discourses about Literacy: Critical, Historical and Ethnographic Research in Brazil, Portugal and Timor-Leste.
- The Story of Dual Medium in Multilingual Context of Black Urban Area in Grade R. International Journal of Educational Development in Africa (IJEDA).
2012
- Effects of “Musekeweya”, an Entertainment-Education Radio Soap Opera on Reconciliation in Rwanda. Ruwandan Journal of Education, 2(2).
- Code-switching in South Africa’s Township Schools as Teaching Strategy– Solution or Easy Way out? SALALS.
2011
- English in the Mix: Evolving Roles of English in the Language Practices of Twi Speakers in Ghana. Language Matters.
- Teaching in Linguistically Diverse Classrooms: Difficulties in the Implementation of the Language-in-education Policy in Multilingual Kenyan Primary School Classrooms.Compare.
Ao nível nacional
2014
- Português como Língua Estrangeira e Segunda Língua em Moçambique. Revista Científica da UEM.
2013
- Descrição Preliminar de Tempo e Aspecto Verbais em Cinyungwe. Revista Científica da UEM.
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Edição de Revistas e Livros
A patir de 2017
- Membro do Corpo Editorial do Journal of Sociolinguistics, Wiley.
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A patir de 2016
- Membro do Corpo Editorial de Conselheiros da série Multilingualisms and Diversities in Education, Bloomsbury Academic.
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A patir de 2014
- Membro do Corpo Editorial do Journal of Sociolinguistic Studies, Universidade de Vigo, Espanha.
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A patir de 2011
- Membro do Corpo Editorial da revista Multilingual Margins: A Journal of Linguistics from the Periphery, Centre for Multilingualism and Diversities Research (CMDR), University of the Western Cape, South Africa.
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Filiação em Organizações Científicas
- Membro da Academia de Ciências de Moçambique.
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- Membro da Cátedra de Português Língua Segunda e Estrangeira, Moçambique.
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- Membro do Comité Científico do Centre for Multilingualism and Diversities Research (CMDR), University of the Western Cape, South Africa.